FAQ

Hieronder vind je antwoorden op de meeste veelgestelde vragen. Staat je vraag er niet bij, stuur dan een e-mail naar bedrijfsscholing@parnassiagroep.nl.
Je kunt binnen drie werkdagen een reactie verwachten.

Toegang

Hoe kom ik snel en gemakkelijk bij het leerportaal? Op een werkplek binnen Parnassia Groep vind je het leerportaal via Mijn PG Portaal. Niet op een werkplek? Je kunt via internet rechtstreeks naar: medewerker.parnassia-academie.nl. Je kunt dit adres aanklikken, of kopiëren en in de adresbalk plakken (overtypen mag natuurlijk ook).

Tip! Sla het adres op in je favorieten. Ben je het adres even kwijt? Ook via Google kun je ons opzoeken.

Hoe kom ik vanaf het Antes netwerk bij het leerportaal? Op een werkplek binnen Antes vind je het leerportaal via Start. Bekijk de instructie hoe je kunt inloggen. Download hier de instructie.

Inloggen

Hoe log ik in op het leerportaal? Werk je bij Parnassia Groep, dan hoef je binnen het Parnassia Groep netwerk niet in te loggen. Je kunt direct aan de slag. Wanneer je niet op een werkplek naar het leerportaal gaat, dan kun je inloggen met je e-mailadres en het wachtwoord waarmee je inlogt op het PG-netwerk. Je ontvangt een verificatiecode voor toegang tot het leerportaal.

Heb je problemen met inloggen, neem dan contact op met ICT-servicedesk. Zij kunnen voor je nakijken of je account actief is. Ben je geen medewerker van Parnassia Groep en heb je interesse in één van onze (leer)activiteiten? Ga dan naar ons leerportaal voor externen en bekijk de mogelijkheden.

Hoe kan ik vanaf het Antes netwerk inloggen op het leerportaal? Op een werkplek binnen Antes vind je het leerportaal via Start. Bekijk de instructie hoe je kunt inloggen. Download hier de instructie.

Hoe kan ik thuis inloggen? Het is mogelijk om als medewerker van Parnassia Groep gebruik te maken van het leerportaal buiten het netwerk, bijvoorbeeld thuis. Hiervoor is het van belang dat er een mobiel telefoonnummer bekend is waarop een inlogcode toegestuurd kan worden. Bekijk de instructie hoe je kunt inloggen vanuit huis. Download hier de instructie. N.B. Het is alleen mogelijk om een mobiel telefoonnummer toe te voegen wanneer je bent ingelogd op het netwerk van Parnassia Groep. 

Ik krijg de foutmelding “Het inloggen is mislukt.” te zien, wat nu? Stuur een e-mail naar bedrijfsscholing@parnassiagroep.nl met je voor- en achternaam, e-mailadres, functie, personeelsnummer, afdeling en kostenplaats en of je eventueel een nieuwe medewerker bent. Wij ontvangen ook graag een printscreen met de foutmelding. 

Zoeken

Hoe zoek ik een (leer)activiteit in de catalogus? Vanaf home kun je direct zoeken naar een training, congres of online cursus op (een deel van) de naam van de (leer)activiteit. Wil je gerichter zoeken? Open dan de catalogus en maak gebruik van de filteropties die je vindt aan de linkerkant van de pagina. Werk je bij Parnassia Groep, dan hoef je binnen het Parnassia Groep netwerk niet in te loggen. Je kunt direct aan de slag. Wanneer je niet op een werkplek naar het leerportaal gaat, dan kun je inloggen met je e-mailadres en het wachtwoord waarmee je inlogt op het PG-netwerk. Je ontvangt een verificatiecode voor toegang tot het leerportaal.
Heb je problemen met inloggen, neem dan contact op met ons op via 088-3570300 of stuur een e-mail naar bedrijfsscholing@parnassiagroep.nl. Wij zullen je ondersteunen en zonodig het probleem doorgeven aan ICT.

Inschrijven

Hoe kan ik me inschrijven voor een training/congres? Wanneer je je wilt inschrijven voor een training dan kun je dit direct doen als er op de trainingsdatum van je keuze nog plaatsen beschikbaar zijn. Je klikt op ‘inschrijven’ en klikt op ‘inschrijving versturen’. Vergeet niet om een vinkje te zetten bij goedkeuring als je goedkeuring hebt om je in te schrijven voor de leeractiviteit. Anders worden de kosten rechtstreeks bij jou in rekening gebracht. Heb je nog opmerkingen bij je inschrijving? Voeg die dan toe in het opmerkingenveld.

Ik wil me inschrijven voor een training, maar er zijn geen (geschikte) data beschikbaar. Wat moet ik nu doen? Je kunt je inschrijven op de wachtlijst. Je wordt dan per e-mail op de hoogte gehouden van nieuwe trainingsdata. De wachtlijst vind je bij de leeractiviteit onder de tab 'plaats en data'. Wanneer je klikt op de button aanmelden wachtlijst’, heb je ook de mogelijkheid om een begin- en einddatum in te vullen van de periode waarin je op de hoogte wilt worden gehouden van nieuwe trainingsdata. Klik vervolgens op aanmelden.

Ik wil me inschrijven voor een training maar de gewenste datum is volgeboekt. Wat moet ik nu doen? Je kunt je inschrijven voor de reservelijst. Wanneer een specifieke trainingsdatum is volgeboekt, heb je de mogelijkheid om jezelf op de reservelijst van deze training te zetten. Dit doe je door op de knop 'reservelijst' te klikken. Je ontvangt dan een e-mail wanneer er alsnog een plek beschikbaar is gekomen; bijvoorbeeld omdat iemand zich heeft afgemeld.

Hoe kan ik me inschrijven voor een online cursus? Wanneer je je wilt inschrijven voor een online cursus dan kun je dit direct doen. Je klikt de online cursus van je keuze aan en klikt op ‘Direct inschrijven’.

Hoe kan ik me opnieuw inschrijven voor een online cursus? Wil je een online cursus herhalen? Ook hiervoor schrijf je je opnieuw in via de catalogus. Er staat dan een nieuwe inschrijving voor je klaar. Wanneer je via de historie naar je eerder afgeronde deelname gaat kun je wel het lesmateriaal opnieuw bekijken, maar ontvang je geen nieuw certificaat!

Hoe kan ik een training voor mijn team aanvragen? Je kunt een groepstraining aanvragen via het maatwerkformulier. Vanaf home kun je direct zoeken naar de training op (een deel van) de naam van de (leer)activiteit. In de leeractiviteit waarvoor een groepstraining mogelijk is staat een link opgenomen naar het maatwerkformulier. Je kunt ook rechtstreeks naar dit formulier gaan via de catalogus. In de introductietekst van de catalogus staat ook de link naar het maatwerkformulier opgenomen. 

Waarom zie ik de button 'inschrijven' niet staan bij plaats en datum? Je hebt waarschijnlijk doorgeklikt naar de detailpagina in een programma. Als je in een programma doorklikt naar de individuele cursussen, dan krijg je alleen de informatie over cursus. Op deze pagina kan je echter niet inschrijven. Wil je inschrijven op een programma? Klik dan op de blauwe knop 'Selecteer plaats en datum', selecteer de cursussen en klik de blauwe knop 'Inschrijven op geselecteerde uitvoeringen' onderaan de pagina aan. Wil je inschrijven op een individuele cursus? Ga dan via de Catalogus.

Waarom krijg ik de melding dat ik onvoldoende rechten heb? Je hebt waarschijnlijk het certificaat voor de vereiste vooropleiding nog niet behaald. Heb je de vereiste vooropleiding kortgeleden voltooid? Dan kan het zijn dat het certificaat nog niet verwerkt is. Er zit altijd een korte verwerkingstijd tussen het voltooien van de cursus en het verschijnen van het certificaat. Duurt dit echter langer dan een uur, stuur dan een e-mail naar bedrijfsscholing@parnassiagroep.nl.

Annuleren

Hoe kan ik mijn deelname aan een leeractiviteit annuleren? Houd er rekening mee dat er aan een leeractiviteit kosten verbonden kunnen zijn (Klik hier voor de algemene voorwaarden). Kun je toch niet aan de training deelnemen? Annuleer dan meteen je deelname via 'mijn leerplein'. Ga naar de leeractiviteit en klik op 'opties'. Een dropdown menu opent. Klik vervolgens op 'annuleren'. Is er een collega die in jouw plaats wil deelnemen? Geef deze dan direct op als vervanger bij 'vervanger opgeven'.

Vervanger opgeven

Hoe kan ik een vervanger opgeven? Wanneer je niet kunt deelnemer aan de leeractiviteit is het mogelijk om een vervanger op te geven. Dit kun je doen via 'mijn leerplein'. Ga naar de leeractiviteit en klik op 'opties'. Een dropdown menu opent. Klik vervolgens op 'vervanger opgeven'.

Verkeerde online cursus

Ik heb me per ongeluk ingeschreven voor de verkeerde online cursus. Wat moet ik doen? Er zijn geen consequenties verbonden aan het per ongeluk inschrijven in de online cursussen, omdat bijna alle online cursussen momenteel gratis en vrij toegankelijk zijn voor medewerkers van Parnassia Groep. De uitzonderingen daarop zijn duidelijk aangegeven in de catalogus. 

Kosten

Moet ik betalen om een (leer)activiteit te volgen? Een groot deel van onze leeractiviteiten (veel trainingen en alle online cursussen) kun je als medewerker van Parnassia Groep momenteel gratis volgen. Zijn er wel kosten aan verbonden, dan staan die vermeld bij de leeractiviteit in de catalogus. Deze kosten worden doorbelast aan je kostenplaats. Stem daarom altijd wel eerst af met degene die hier voor verantwoordelijk is. Vergeet niet om een vinkje te zetten bij goedkeuring als je goedkeuring hebt om je in te schrijven voor de leeractiviteit. Anders worden de kosten rechtstreeks bij jou in rekening gebracht. Ben je geen medewerker van Parnassia Groep en heb je interesse in één van onze lesactiviteiten? Een deel van onze (leer)activiteiten kun je tegen betaling ook als niet-medewerker volgen. Ga hiervoor naar ons leerportaal voor externen en bekijk de mogelijkheden.

Werktijd

Mag ik een (leer)activiteit volgen tijdens mijn werk? Je overlegt altijd met je leidinggevende of teamrolhouder of het akkoord is dat je een training of online cursus volgt tijdens je werk. Geen akkoord? Dan heb je sowieso de mogelijkheid om de online cursussen in je eigen tijd te doorlopen. Voor trainingen geldt ook dat je deze in eigen tijd kunt doen, maar zijn er kosten aan verbonden dan zullen we die wel aan jou rechtstreeks doorberekenen i.p.v. doorbelasten naar je kostenplaats. Zet dan bij de inschrijving geen vinkje bij goedkeuring, de kosten worden rechtstreeks bij jou in rekening gebracht.

Pauze

Kan ik een online cursus tussentijds pauzeren en op een later moment weer verdergaan? Ja, je kan eenvoudig tussentijds pauzeren. Je sluit de online cursus af, zodat je voortgang wordt opgeslagen. De online cursus onthoudt waar je bent gebleven. Het maakt hierbij niet uit op welke computer je na een onderbreking verder gaat met de online cursus. Je voortgang is vastgelegd. Het advies is wel om toetsen volledig af te ronden en die niet tussentijds te sluiten.

Volgen online cursus

Hoe start ik een e-module? Op de online cursuspagina vind je de e-module die bij de online cursus hoort. Hier kun vervolgens de e-module openen door te klikken op ‘Ga naar de e-module’.

Hoe kan ik verder met een online cursus? Vanuit ‘Mijn leerplein’ kun je verder gaan met de online cursus. De pagina opent op je actuele inschrijvingen. Klik vervolgens op de button ‘Naar online cursus’ om verder te gaan met de online cursus.

Ik wil verder gaan met mijn online cursus, maar de vinkjes zijn verdwenen. Wanneer je een online cursus nog niet hebt afgerond, ga dan naar 'Mijn leerplein' en klik bij actuele inschrijvingen op 'Naar online cursus'. Wanneer je je opnieuw inschrijft voor een online cursus via de catalogus, krijg je een nieuwe poging, je voortgang is daardoor verdwenen en zul je helaas opnieuw moeten beginnen. 

Ik krijg de e-module niet volledig op het scherm. Kan ik de weergave aanpassen? Ja, je kunt eerst functieknop F11 indrukken en controleer of je internetbrowser op 100% staat. Is het beeld nog niet volledig? Dan moet je waarschijnlijk de schermresolutie aanpassen. Op je werkplek doe je dit via het Startscherm. Klik op Schermresolutie en kies hier een hogere resolutie. Een andere mogelijkheid om de e-module passend te maken, is om met Ctrl + in te zoomen, of met Ctrl – uit te zoomen. Je kunt ook de Ctrl-toets indrukken en vervolgens het scrol-wieltje op de muis gebruiken om in of uit te zoomen.

De e-module start niet (buiten het netwerk): Ik klik op de cursuspagina de e-module aan, maar die verschijnt niet. Waarom krijg ik de cursuspagina weer in beeld? Je hebt waarschijnlijk een (automatische) pop-upblokkering aanstaan, waardoor de e-module niet in een nieuw venster wordt geopend. Omzeil dit door Ctrl en Alt tegelijk in te drukken terwijl je de e-module aanklikt (werkt alleen in Windows). Mocht deze actie niet tot het gewenste resultaat leiden, dan kun je je browserinstellingen wijzigen en pop-ups (tijdelijk) toestaan.

Hoe kan ik de pop-upblokkering in mijn internetbrowser (het programma waarmee je internet op gaat) uitschakelen? Dit verschilt per browser. Hieronder staat een overzicht van de meest gebruikte browsers en daarbij hoe je de blokkering uit kunt schakelen.

Internet Explorer

  1. Klik rechtsboven op het tandwiel icoon en kies Internetopties.
  2. Ga naar het tabblad Privacy.
  3. Bij Popup-blokkering kun je de blokkering inschakelen of uitschakelen.

Firefox

  1. Ga in het menu naar Extra - Opties.
  2. Ga naar het tabblad Inhoud.
  3. Bij Pop-upvensters blokkeren kun je de blokkering in- of uitschakelen.

Chrome

  1. Klik rechtsboven op het streepjes icoon en kies Instellingen.
  2. Klik onderaan de pagina op Geavanceerde instellingen weergeven.
  3. Klik bij Privacy op Instellingen voor inhoud.
  4. Bij Pop-ups kun je de blokkering inschakelen of uitschakelen.

Safari

  1. Ga naar Safari en klik op voorkeuren.
  2. Zet het bij Webmateriaal het vinkje voor “blokkeer pop-upvensters” uit.

Bron-URL: http://www.webwijzer.nl/browsers/popups-blokkeren.html

Internet browser blokkeert Flash, wat te doen? Diverse internet browsers gaan binnenkort Adobe Flash, dat veel gebruikt wordt voor multimedia-toepassingen op websites, standaard blokkeren. In alle browsers is het werken met Flash nog wel mogelijk maar je moet het zelf activeren. Bijna alle online cursussen van de GGZ Ecademy die wij in ons aanbod hebben maken gebruik van Flash. Op de website van de GGZ Ecademy staat een instructie voor het activeren van Flash. Klik hier voor de instructie.

Hoe kan ik nogmaals een online cursus doornemen na voltooien? Wanneer je een online cursus hebt afgerond wordt deze verplaatst in 'Mijn leerplein' van 'actuele inschrijvingen' naar 'historie'. Klik vervolgens op de blauwe button 'Naar online cursus' om nogmaals het lesmateriaal in te zien. 

Video

De video’s bij de e-modules haperen. Wat kan ik doen? Bekijk je de video’s thuis? Dan kun je problemen ondervinden wanneer je een token gebruikt om een online cursus te volgen. We raden je aan om rechtstreeks via internet naar medewerker.parnassia-academie.nl te gaan. Het token leidt je via het netwerk en dit kan voor haperingen zorgen.

Sinds de vervanging van thin clients op alle werkplekken zijn deze alle geschikt om een online cursus te volgen (zie ook geluid). Helaas is de bandbreedte niet op alle locaties voldoende voor een goede weergave. Hier wordt hard aan gewerkt.

Geluid

Ik heb geen geluid op mijn werkplek? In principe zijn alle werkplekken voorzien van geluid, we adviseren je echter wel een koptelefoon te gebruiken voor een goede weergave van het geluid.

Afsluiten

Hoe kan ik een e-module afsluiten? Hoe je de e-module afsluit, hangt af van het type lesmateriaal. Er zijn twee varianten:

  • Bij de eerste klik je aan de rechterkant van het scherm op de paarse knop met ‘Terug naar cursus’. Zodra je hierop klikt, keer je weer terug naar de online cursuspagina.
  • De tweede variant betreft een e-module die in een nieuw venster wordt geopend. In dat geval kun je rechts bovenin op het kruisje klikken.

Hoe kan ik na het volgen van een online cursus terugkeren naar mijn leerplein? Wanneer je klaar bent met de online cursus en je wilt terugkeren naar bijvoorbeeld ‘Mijn leerplein’, gebruik dan de link ‘Mijn leerplein’ boven in de pagina (onder de donkerblauwe balk).

Afronden

Waar kan ik zien welke trainingen of online cursussen nog niet afgerond zijn? Rechtsboven in de donkerblauwe balk zie je een wit vlaggetje. Dit is je takenlijst. Wanneer je daar op klikt, zie je het aantal leeractiviteiten deze maand en af te ronden online cursussen staan.  Wanneer je op één van de 2 linkjes klikt, kom je bij je actuele inschrijvingen terecht in ‘Mijn leerplein’.

Bewijs van deelname/certificaat

Hoe kan ik aantonen dat ik een (leer)activiteit heb gevolgd? Wanneer je aan de voorwaarden (aanwezigheid/doornemen verplicht lesmateriaal/behalen toets) hebt voldaan, dan kun je een bewijs van deelname of certificaat ophalen in ‘Mijn leerplein’. Dit digitale document kun je ook downloaden en uitprinten.

Waar kan ik mijn bewijs van deelname vinden? Je kunt je bewijs van deelname terugvinden in ‘Mijn leerplein’ onder het tabblad ‘Portfolio’ (let op; er kan een vertraging van een paar minuten tussen zitten na het afronden van een online cursus voordat je het bewijs van deelname ziet). 

Waar kan ik mijn certificaat vinden? Je kunt je certificaat terugvinden in ‘Mijn leerplein’ onder het tabblad ‘Portfolio’ en onder het tabblad ‘Certificering’ (let op; er kan een vertraging van maximaal 15 minuten tussen zitten na het afronden van een online cursus voordat je het certificaat ziet). 

Ontbreken van certificaten, verkeerde verloopdatum in Mijn leerplein In een volgende fase van oplevering worden door onze leverancier de historische gegevens van gevolgde ‘oude’ online cursussen verder bijgewerkt en wordt informatie beschikbaar gemaakt via het teamdashboard. Hiervan houden we je op de hoogte.

Begrippenlijst

Wat is een leeractiviteit? Een leeractiviteit is bijvoorbeeld een training, online cursus of een congres.

Wat is een online cursus? Een online cursus kan uit meerdere onderdelen bestaan, bijvoorbeeld een e-module, een toets of documenten.

Wat is een uitvoering? Een uitvoering is een geplande trainingsdatum. 

Wat is een bijeenkomst? Een uitvoering kan bestaan uit meerdere bijeenkomsten (andere termen hiervoor zijn lessen, evenementdagen, dagdelen, etc.) 

Accreditatie

Hoe kan ik zien welke leeractiviteiten geaccrediteerd zijn? In de catalogus kun je filteren op een beroepsvereniging. Je ziet na de filtering de leeractiviteiten waarvoor accreditatie is aangevraagd bij die beroepsvereniging. 

Wanneer zijn mijn punten bijgeschreven? Volg je een online cursus van de GGZ Ecademy? Dan zijn je punten na ongeveer 6 weken bijgeschreven. Let op! Je dient zelf via het accreditatieformulier van de GGZ Ecademy de punten aan te vragen, dit formulier kun je vinden bij de online cursus. Volg je een online cursus uit ons eigen aanbod? Dan zijn je punten na het voltooien van de online cursus meteen bijgeschreven. Ontvang je accreditatiepunten voor het volgen van een training of congres? Dan zijn je accreditatiepunten bijgeschreven nadat de presentie is verwerkt.

Hoe kan ik mijn BIG en/of Registratienummer doorgeven? Als het goed is zijn je BIG en/of registratienummer al bij ons bekend. Mocht dit niet het geval zijn, dan kun je deze gegevens zelf toevoegen via ‘mijn leerplein’ bij het tabblad instellingen (vergeet bij het opslaan niet de veiligheidcode opnieuw in te voeren en de voorwaarden te accepteren). 

Gaat accreditatie bij SKJ ook via PE-online? Nee, SKJ werkt niet met PE-online. Je kunt SKJ daarom ook niet terugvinden in de lijst met beroepsverenigingen. 

Waar kan ik zien of punten ik kan krijgen bij de GGZ Ecademy? Op de website van de GGZ Ecademy (www.ggzecademy.nl) staat een overzicht met alle online cursussen. Per online cursus is terug te vinden of deze geaccrediteerd is. Let op! Niet alle online cursussen hebben wij in ons aanbod.  

Ik kan mijn beroepsvereniging niet terugvinden in de lijst. PE-online heeft een aantal beroepsverenigingen geclusterd, bijvoorbeeld: KNMG-GAIA en Psychologen/ Gedragstherapeuten/Pedagogen/ Systeemtherapeuten. Op de website van PE-online vind je een overzicht met beroepsverenigingen die onder deze clustering vallen: https://www.pe-online.org/ Valt jouw beroepsvereniging onder deze clustering, selecteer deze dan in de lijst. 

Klacht/compliment/suggestie

Hoe kan ik klacht, compliment of suggestie doorgeven? Je kunt je ervaring zelf registreren via klantreacties van Parnassia Groep of aan ons doorsturen via bedrijfsscholing@parnassiagroep.nl. Je ontvangt binnen 3 werkdagen een ontvangstbevestiging. Wij streven ernaar zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen 4 weken, een inhoudelijke reactie te sturen. Heb je een klacht ingediend, maar ben je het niet eens met de afhandeling van de klacht? Dan kun je contact opnemen met een onafhankelijke derde via klachtencommissie@parnassiagroep.nl. Voor meer informatie over de klachtenregeling klik hier. Uiteraard zal de klacht vertrouwelijk worden behandeld. Klachten en de wijze van afhandeling worden geregistreerd voor de duur van 5 jaar.

Terug